Food&Drinks

Friszuur&Zoet – Shake van de week

13 mei 2015
image-2015-05-13(6)

Joehoe daar ben ik weer! Met een shake van de week. Dit zonnige weer zorgt ervoor dat ik in de zomerse sferen terecht kom en daar hoort een heerlijke zomerse shake bij. Natuurlijk heb ik mijn creativiteit weer op de proef gesteld en heb ik dit recept voor jullie bedacht!

Voor deze shake gebruik ik onder andere rabarber, wisten jullie dat dit product bij deze tijd van het jaar hoort? Het is op de markt volop verkrijgbaar voor een leuk prijsje.

Ik weet eigenlijk niet of het kan worden gekwalificeerd als groente of fruit. Interessante vraag. Weten jullie dit? Ik zou zelf zeggen groente. Het is in ieder geval wel erg lekker.

image-2015-05-13(7)

Waaruit bestaat deze shake?

  • 10 aardbeien
  • Een zakje / 5 à 6 stengels rabarber
  • 200 ml magere yoghurt
  • 2 zoete mandarijntjes (optioneel)

Het is geen slim plan om de rabarber meteen in de blender te doen. Rabarber bestaat namelijk uit heel erg veel vezels en dit gaat niet lekker worden in je shake.

image-2015-05-13

Juice de stengels dus eerst. Dit doe ik met mijn Princess Juicer. Het resultaat ziet er als volgt uit:

image-2015-05-13(1)

Vervolgens pak je, je blender en blend je de aardbeien, yoghurt, het rabarbersap en de mandarijntjes ongeveer 30 seconden.

De friszure smaak van de rabarber combineert enorm goed met de zoete smaak van de aardbeien. Echt een top combinatie al zeg ik het zelf.

Waarom is deze shake zo gezond?

Rabarber werkt laxerend, eetlustopwekkend, maagversterkend, galdrijvend en is goed bij verstopping of als je last hebt van bloedarmoede. De groente is rijk aan ijzer en andere minerale zouten zoals calcium, kalium en magnesium en bevat veel vitamine B1, B2, B6 en C. Rabarber reinigt de lever en werkt dus ook goed bij geelzucht. Vanwege veel vezels heeft rabarber ook voordelen voor de spijsvertering en de darmwerking. bron

Aardbeien zitten boordevol vitamine C, verder bevatten ze naast kalium ook foliumzuur. Kalium is een mineraal dat samen met chloor en natrium betrokken is bij het regelen van de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Kalium heeft daarbij een gunstig effect op de bloeddruk omdat het het bloeddrukverhogend effect van natrium tegenwerkt. Daarnaast zorgt kalium er samen met natrium voor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich samentrekken. Foliumzuur is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.

Mandarijnen zijn een bron van carotenoïden, die in ons lichaam worden omgezet in vitamine A. Uit enkele studies blijkt dat het eten van mandarijnen de kans verkleint op ziektes als diabetes, leverkanker, aderverkalking en beroertes. Hier is vitamine A grotendeels verantwoordelijk voor. Mandarijnen beschermen je huid tegen de schadelijke werking van UV-stralen. Ook zou deze vrolijke vrucht rimpels tegengaan. De hoge hoeveelheid vitamine C in mandarijnen houdt namelijk het collageen in de huid op peil. bron

image-2015-05-13(6)

Naar mijn idee was het weer een zeer geslaagde shake met heel veel vitamientjes.

Geniet van jullie extra lange weekend!

Liefs,

Marloes

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply