Beauty Food&Drinks

Ik ben verslaafd. Jij ook?

14 september 2015
image-2015-09-14

Overdag heb ik er niet zo heel veel problemen mee. Dan eet ik een stuk fruit en dan is het altijd wel prima. Het begint eigenlijk altijd ’s avonds, zo’n half uurtje na het avondeten.

Ik krijg een soort van suiker-dip. De behoefte aan iets zoets, vaak chocola, neemt toe en toe. Vaak kan ik mijn gedachten gewoon geen andere wending geven en móét ik naar de supermarkt voor dat ene pak koekjes of voor een reep chocola.

Natuurlijk loop ik niet élke avond naar de supermarkt om chocola te kopen maar er zijn van die avonden dat ik me echt niet kan inhouden en daar ben ik nu wel een beetje klaar mee.

Ja, ik ben verslaafd. Aan suiker. Klinkt gek hè? Maar praktisch iedereen is verslaafd aan suiker dus zo gek is het niet. Het is heel erg simpel, bijna overal zit suiker in, dus niet alleen in koekjes en chocola maar ook in brood, sauzen, soepen, pakjes etc. etc. het is gewoon heel makkelijk voor de voedselindustrie om overal suiker in te gooien omdat het een hele goedkope grondstof is. Onder allerlei benamingen wordt er suiker in ons eten gestopt. Wij raken er op deze manier super makkelijk verslaafd aan.

Omdat sommigen van jullie misschien nu denken: ‘Ach joh, zolang ik niet teveel suiker eet zal het allemaal wel meevallen.’ Heb ik een rijtje van (een aantal van) de negatieve effecten van suiker op ons lichaam gemaakt.

1. Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel dat naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon teveel en te vaak in actie moet komen wordt er vet opgeslagen in je lichaam. Met name op de love-handles en rond je middel. Herkenbaar? Suiker betekent vetopslag. Insuline is overigens ook de belangrijkste factor die bijdraagt aan veroudering.

2. Suiker verstoort de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker. Beide mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.

3. Door overmaat van suiker worden endorfines overgestimuleerd waardoor je onrustig, labiel en nerveus kunt raken. Het kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.

4. Teveel aan suiker wordt omgezet in vetzuren waardoor de kans op aderverkalking groter wordt. Dit kan leiden tot hersenbloedingen of een hartinfarct. De grootste doodsoorzaak onder vrouwen zijn hart- en vaatziekten.

5. Teveel zoetigheid ontregeld je honger- en verzadigingsgevoel waardoor je niet meer voelt dat je genoeg gegeten hebt en extra trek krijgt in suiker

6. Suiker doet niet veel goeds voor je huid.

Verder is bewezen dat suiker net zo verslavend is als cocaïne, het zorgt namelijk voor precies hetzelfde effect in onze hersenen. Het heeft te maken met dopamine in onze hersenen en ons beloningssysteem. Als je, jezelf herkent in de volgende situatie ben je sowieso een sugeraddict! 

Je belooft jezelf als je iets op je to-do list hebt afgestreept je iets zoets mag eten, bijvoorbeeld één stukje chocola. Vervolgens eet jij de hele reep op.

Bovenstaande situatie komt mij behoorlijk bekend voor … meestal heb ik achteraf een extreem schuldgevoel en baal ik dat ik het niet gewoon bij één stukje heb gelaten.

Om deze reden heb ik besloten dat ik 30 dagen geen suiker meer ga eten. 1 oktober begin ik. Ik doe het gewoon cold turkey en dan hopen dat ik 1 november veel minder behoefte heb aan suiker! Natuurlijk eet ik nog wel gewoon natuurlijke suikers, de suikers in fruit bijvoorbeeld.

Je schijnt er veel meer energie van te krijgen, iets wat ik met mijn levensstijl wel kan gebruiken moet ik zeggen.

Op de facebook pagina van Beautypolice zal ik gedurende de maand oktober suikervrije recepten met jullie delen en updates over hoe het gaat met mijn suikervrije lifestyle. Ik nodig jullie allemaal uit om mij te joinen in mijn 30-dagen-geen-suiker challenge!

Doe jij met me mee?

Liefs,

Marloes

Bron

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply