Travel

Lissabon dag 4 – Cristo Rei & Centre Colombo

29 januari 2015
image-2015-01-28

Poeh, de laatste hele dag alweer! De tijd vliegt, maar dat is meestal een goed teken. Vandaag hebben we onder andere het enorme Jezus beeld aan de overkant van de rivier bezocht en zijn we met de metro naar een huge winkel centrum gegaan: Centre Colombo.

We stonden vroeg op en liepen lekker in het zonnetje richting de boot, onderweg kwamen we allerlei leuke winkels tegen onder andere H&M Home, mijn moeder wilde serieus àlles kopen, ze hadden ook echt enorm leuke dingen en er was natuurlijk sale. We konden het niet laten en hebben een beetje geshopt. We zijn snel even terug gelopen naar het hotel om de tas te droppen en zijn toen weer richting de boot gelopen.

Onderweg hoorden we dat er nog steeds stakingen waren en dat we wel eens pech zouden kunnen hebben, de boten zouden niet op tijd varen. Pffff hadden wij weer. Natuurlijk waren we enorm eigenwijs en lieten we onze dagplanning niet weer omgooien en daarom hebben we gewoon tickets gekocht. We moesten 20 minuutjes wachten en toen konden we gewoon de boot op!

image-2015-01-28(2)

Dit was onze bestemming: Cristo Rei, het Jezus beeld aan de overkant van de rivier. Je zou in dit beeld omhoog kunnen gaan en een geweldig uitzicht hebben over Lissabon. Vanaf de boot konden we het beeld al zien.

image-2015-01-28(1)

Hi there!

image-2015-01-28

Eenmaal aangekomen moesten we met de bus naar boven. We moesten eventjes wachten op de bus en toen scheurden we naar boven, nee serieus, die bussen scheuren de berg op en zigzaggen tussen alle auto’s door. Op zich een leuke ervaring maar niet aan te raden als je snel wagenziek bent.

image-2015-01-28(4)

Daar waren we dan! We stapten uit in the middle of nowhere, het enige wat er te zien was, was Cristo Rei. Best gek, op zo’n toeristische plek zou je wel meer verwachten.

Het beeld was heel gaaf om te zien, vooral de hoogte was indrukwekkend, het is zo massief en zo groot. Maar wat nog veel en veel mooier was, was het uitzicht.

image-2015-01-28(5)

image-2015-01-28(6)

We hebben echt even ademloos staan kijken. Natuurlijk zijn dit soort momenten op de foto nooit goed vast te leggen, maar echt, als je naar Lissabon gaat moet je hier heen.

Wat heel jammer was: we konden het Jezus beeld niet in. Van 26/01 tot 04/02 was het gesloten .. hadden wij weer. Nouja, we hebben in ieder geval ook zo van het uitzicht kunnen genieten.

De zon stond net aan de verkeerde kant dus ik heb ik het beeld van de voorkant niet super goed kunnen fotograferen. Dit is het uiteindelijk geworden:

image-2015-01-28(7)

We pakten de bus weer terug en hobbelden de berg af. We konden meteen door de boot in! Wat nou stakingen? Alles ging prima!

We hebben pizza geluncht en dat is niet aan te raden in Lissabon tenzij je een echte Italiaan treft, maar die zijn moeilijk te vinden. Het was een soort Big American pizza uit de diepvries met véél te veel mozzarella. Op zich wel vullend maar lekker is anders. Je hebt hier eigenlijk alleen maar echte Portugese restaurantjes en elk restaurantje heeft dezelfde menu kaart. Het is allemaal heel erg lekker maar op een gegeven moment kan je geen kabeljauw meer zien.

We hebben nog even in het zonnetje gezeten op dit mooie plein:

image-2015-01-28(8)

En vervolgens zijn we door gegaan naar Centro Colombo, een winkelcentrum waar je U tegen zegt. Wat een enorm gebouw, ik heb in mijn hele leven nog nooit zo’n groot winkelcentrum gezien.

Het winkelcentrum is ingericht als een soort ‘wereld’. Je kan zien dat ze de ontdekkingsreizen van Vasco da Gama hier in hebben verwerkt. Vasco da Gama ligt in Lissabon begraven in het Mosteiro dos Jéronimos. Je ziet sowieso in de hele stad veel van dit soort elementen terug, ook bijna alle metro stations zijn zo ingericht.

image-2015-01-28(9)

Overal was sale en ze hadden geweldige winkels. Heel jammer is dat ik met het vliegtuig ben en mijn koffer al vol zat toen ik hier kwam. Ik kan dus bijna niks meer meenemen anders had ik het wel geweten! Aan de andere kant is het wel goed voor mijn portemonnee..

Een greep uit de winkels die ze hier hadden: Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, H&M, Stradivarius, Sephora, Inglot, MAC, Massimo Dutti, Pimkie, Clarks, Primark, Guess etcetera etcetera.

Wij hebben ons dus wel even vermaakt.

Ook hadden ze op de begane grond een huge ass supermarkt. Ik ben altijd heel benieuwd naar de supermarkten in het buitenland en daarom zijn we hier even naar binnen gegaan. Ze hadden zulke lekkere dingen dat we het niet konden weerstaan om dingen mee te nemen .. we hebben gewoon gebraden kippenpoten meegenomen en die op een bankje opgegeten hahah, zó lekker en zó fout. Het was dan ook al 8 uur en we hadden best honger.

Maar dit was niet genoeg als avond eten en daarom hebben we er in een restaurant een salade bij besteld.

image-2015-01-28(11)

We hebben gegeten met dit uitzicht:

image-2015-01-28(12)

De bovenkant was bedoelt als sterrenhemel en de onderkant als zee.

image-2015-01-28(13)

Wederom hebben we vandaag een hele leuke dag gehad en we hebben veel gezien. Morgen is het plan om lekker relaxed spulletjes in te pakken, nog een paar souvenirtjes te scoren en dan door te gaan naar het vliegveld.