Beauty Food&Drinks

Natuurlijke suiker vervangers

14 oktober 2015
image-2015-10-14

Een vraag die ontzettend vaak aan me gesteld wordt gedurende de #nosugarchallenge: ‘Wat eet je dan in godsnaam?! Je lichaam heeft gewoon suikers nodig hoor.’ Om dit meteen even heel helder te maken: ik eet dus alleen geen toegevoegde suikers, natuurlijke suikers mogen gewoon! En inderdaad, je lichaam heeft suikers nodig, maar als je natuurlijke suikers binnenkrijgt heb je in principe genoeg brandstof om de dag mee door te komen. Vandaag vertel ik jullie wat ik als tussendoortjes eet om toch mijn natuurlijke suikers binnen te krijgen.

  • Dadels

Deze zuidvruchten zitten bomvol natuurlijke suikers. Heb je een suikerdip? Eet dan een handje vol dadels in plaats van iets ongezonds. Dadels bevatten namelijk naast de natuurlijke suikers heel veel vitaminen, vezels (8 mg per 100 gr) en mineralen waaronder fosfor en ijzer. De suikers in dadels worden snel door het bloedstroom opgenomen en leveren daarom snel energie op voor onder andere de hersenen.

image-2015-03-02

  • Kaneel

Kaneel is niet iets om los te eten en het is ook geen vervanger voor suiker. Wél heeft het een stabiliserende werking op je bloedsuikerspiegel en helpt het je lichaam beter met suiker om te gaan door het om te zetten in energie. Kaneel is ook nog een uitstekende bron van ijzer, calcium, magnesium, mangaan, kalium, zink en de vitaminen A, B1, B2 en C.

Zelf doet ik altijd kaneel in mijn (griekse) yoghurt waar ik ook nog walnoten, honing en banaan in doe. Dit eet ik meestal als lunch. Super lekker trouwens.

  • Honing, Agavesiroop of Ahornsiroop

Honing is echt hartstikke gezond mits je de rauwe variant hebt. Rauwe honing werkt ontstekingsremmend en zit boordevol antioxidanten. In de supermarkt is vrijwel alle honing gemengde EG – Niet-EG honing. Dit betekent dat je honing een mengsel is van allerlei soorten honing van zowel binnen als buiten de Europese Gemeenschap. Heel jammer want hierdoor gaan de werkzame stoffen van honing verloren. Zelf koop ik mijn honing altijd op de markt of bij de Ekoplaza en ik kan jullie dit ook zeker aanraden. Het fijne is dat honing een enorme zoetkracht heeft en je daarom maar een klein beetje nodig hebt

Zelf gebruik ik geen agavesiroop of ahornsiroop maar deze natuurlijke zoetstoffen kan je ook prima gebruiken!

image-2014-09-15(17)

  • Fruit

Fruit geeft je natuurlijk ook energie! Het verschilt natuurlijk wel per soort maar dat hoef ik denk ik niet meer uit te leggen. Gedurende de challenge eet ik zeker 3 stuks fruit op een dag om mijn suikerlevel op peil te houden.

Disclaimer: Het is natuurlijk niet zo dat je bovengenoemde producten onbeperkt kan eten omdat ze gezond zijn. Ze zijn gezond in een bepaalde mate, het zijn allemaal producten die natuurlijke suikers bevatten en natuurlijke suikers hebben qua energie hetzelfde effect op je lichaam als toegevoegde suikers. Het is noodzakelijk om tijdens de challenge natuurlijke suikers in je dagelijkse voeding te verwerken maar allemaal met mate natuurlijk.

Naast bovengenoemde producten eet ik veel verse (seizoen)groenten en drink ik vers gemaakte groente sappen wat naar mijn idee ook energie oplevert.

Morgen zit ik alweer op de helft, time flies! Als ik op 2/3 van de challenge zit geef ik jullie weer een update maar ik kan nu vast zeggen dat er eindelijk lichamelijke verschillen op beginnen te treden en ik eigenlijk totaal geen zin meer heb in toegevoegde suikers. Joehoe! Daar deed ik het voor natuurlijk.

Kan jij bovenstaand lijstje aanvullen? Laat het me weten!

Liefs,

Marloes

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Carlyn 15 oktober 2015 at 12:32

    Super interessant! Waar haal je die dadels vandaan trouwens?

    • Reply Marloes 16 oktober 2015 at 15:02

      Ik koop de dadels altijd op de markt! 🙂

    Leave a Reply