Beauty Food&Drinks Lifestyle

#Nosugarchallenge

1 oktober 2015
image-2015-07-21(18)

Suiker. (Bijna) iedereen die in Nederland woont is eraan verslaafd. Het effect dat suiker op je lichaam heeft wordt enorm onderschat en hierin schuilt een gevaar. Daarom heb ik besloten om jullie (en natuurlijk mezelf) iets bewuster te maken van de rol die suiker speelt in ons dagelijks leven.

Twee weken geleden kondigde ik aan dat ik vanaf 1 oktober mee zou doen aan de no sugar challenge en nu is het alweer zo ver! Vandaag heb ik voor het eerst een dag suikervrij gegeten en ik wil jullie meteen even laten weten hoe me dit beviel.
Nu moet ik eerst wel vertellen dat ik extreem ongezond ben gaan eten op het moment dat ik besloot om per 1 oktober aan de no sugar challenge mee te doen. Onder het mom van ‘nu kan het nog’ at ik heel veel chocola en andere ongezonde zoete troep.

Daarom ben ik ook ontzettend blij dat het eindelijk 1 oktober is. Nu heb ik de discipline om dit gewoon te doen. En het gaat me lukken!

Hoe begin je aan zo’n challenge?

Het is heel simpel, er moet gewoon een knop om. Eigenlijk moet je gewoon denken: ik ben allergisch voor suiker. Voor mij is dit een goede manier, het is op die manier namelijk gewoon geen optie om iets te eten waar suiker in zit.
Verder ben ik me voor de challenge al gaan oriënteren in de supermarkt: wat mag ik wel en wat niet? Ik moet zeggen dat dit me zwaar tegenviel. In zo’n beetje 90% van alle producten die je in de supermarkt kan kopen zit suiker verwerkt. Ik focus me nu vooral op onbewerkte producten, dus veel (heel veel) groente en fruit. Rijst, pasta, aardappelen en dat soort dingen. Geen potjes, pakjes of zakjes meer voor mij deze maand, ik maak gewoon alles lekker zelf! In heel veel drankjes zit ook suiker verwerkt, ik houd het daarom super basic deze maand: water, thee, koffie en vers gemaakte sapjes it is.
Het is ook belangrijk om je omgeving in te lichten, zo kunnen mensen rekening houden met jou ‘dieet’ en zullen er minder vervelende situaties ontstaan waarin je allemaal eten/drinken af moet wijzen. Ik heb bijvoorbeeld aankomend weekend algemene leden weekend van mijn studievereniging. Super gezellig maar dat gaat qua eten echt een struggle worden. Het is belangrijk om jezelf en anderen hierop voor te bereiden.

De eerste dag! Hoe was dat?!

Gisteravond had ik een lijstje gemaakt met dingen die ik in huis had en dus zou kunnen eten. Omdat ik een enorm drukke dag had vol met school en werk kon ik deze structuur wel gebruiken. Als ik zelf ook nog a la minute moest gaan bedenken wat ik zou gaan eten was de kans veel groter geweest dat ik er helemaal niet meer over na zou denken.

Eigenlijk ging het best prima! Het is natuurlijk nog maar de eerste dag maar het is wel een gewoonte die je in één keer af moet zweren. Ik vertel jullie wat ik vandaag heb gegeten/gedronken:

‘S ochtends
7: 30 Een glas warm water met citroensap
8:00 Verse sap van biet, wortel, bleekselderij, appel en gember
11:00 Een glas water

S’ middags
13:00
2 plakken zelfgebakken bananenbrood met bosbessen en walnoten (recept komt online!)
13:00 Een kop groene thee
13:30 Een  broodje

S’ avonds
17:00
2 rijstwafels
18:00 Rijst met veel groente (courgette, paprika, tomaat, champignon, knoflook, ui, aubergine) en roerei.

Ik heb niet ontzettend veel gegeten vandaag maar ik voel me prima, heb de hele dag ook geen ‘honger’ gevoel gehad. De rest van de maand  ga ik natuurlijk wel wat meer eten. Ik wil ook veel meer dingen gaan bakken, suikervrije koekjes, crackers etc. Hier zal ik allemaal recepten van online zetten!

Vind je het interessant om te weten wat ik de rest van de maand precies eet? Laat het dan even weten, dan post ik meer van dit soort artikelen.

Doe jij met me mee met de #nosugerchallenge?

Liefs,

Marloes

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Daphne 1 oktober 2015 at 19:08

    Leuk artikel! Ik ben wel benieuwd naar wat je nog meer eet deze maand!

  • Reply Kimberley 1 oktober 2015 at 22:15

    Hi Marloes,
    Wat een leuk artikel. Ik zal graag meer willen lezen. Ik vind het erg knap dat je hier aan mee doet. Ik zal het graag zelf ook willen doen maar ik ben te gek om suiker denk ik. Veel succes!

  • Leave a Reply