Travel

Reisverslag – Argentinië

8 november 2014
image-2014-11-08(18)

Vandaag is het alweer meer dan een jaar geleden dat Renske en ik onze grote ‘examenreis’ hebben gemaakt. Een roadtour door Argentinië en een heel klein stukje Brazilië. We hebben het ontzettend leuk gehad en vandaag hebben we een soort van reünie, alle foto’s doornemen, keihard lachen om de leuke dingen die we hebben meegemaakt. En dat gaan wij vandaag met jullie delen!

In deze post wil ik jullie graag vertellen hoe wij onze reis door Argentinië hebben ervaren en wat we allemaal hebben gedaan en meegemaakt. Ik zal tussen het vertellen door stukjes aanhalen uit het reisdagboek dat ik gedurende de reis heb bijgehouden.

Laten we beginnen bij het begin. In maart 2012 zijn wij met onze middelbare school voor een uitwisseling afgereisd naar Argentinië, hier hebben we een geweldige tijd  gehad waarbij ik samen met Renske in een gastgezin zat. Agustina was het meisje waarbij wij verbleven, een ontzettend lief meisje met hele fijne ouders die ons goed hebben verwend.

We hebben altijd geroepen dat we terug zouden gaan en de lange zomervakantie na de examens was het moment om te gaan! We hebben in januari tickets geboekt en wilden een reis uitstippelen maar kregen te horen dat we het beter daar ter plekke konden doen, en dat hebben we gedaan.

25 juni 2013 begon onze reis.

We gingen met de trein vanaf station Deventer naar Antwerpen omdat we in Antwerpen de Thalys naar Schiphol moesten pakken. (Dit was voordeliger met het kopen van de vliegtickets). De ouders van Renske haar oma en mijn ouders zwaaiden ons uit.

image-2014-11-08

Eenmaal in Antwerpen aangekomen hebben we onze Thalys tickets opgehaald en vervolgens zijn we met de trein naar Schiphol gegaan. Ons vliegtuig zou de volgende ochtend vertrekken. We konden gelukkig bij een vriendinnetje van Renske blijven slapen omdat we anders de hele nacht op Schiphol moesten doorbrengen, na lekker geslapen te hebben werden we weer naar Schiphol gebracht. Aangekomen bij de incheckbalie werd ons vertelt dat we niet konden inchecken, de vlucht was overboekt. Hadden wij weer!

Gelukkig werd onze bagage wel aangenomen en mochten we doorlopen naar de gate, waar ons werd verteld dat we Business Class mochten vliegen, say whuuuuttt?!

image-2014-11-08(2)

‘We werden verwelkomd met champagne en verse jus d’orange terwijl wij ons settelden in de enorme super luxe stoelen met enorm veel beenruimte en wel 12 knopjes inclusief massagestand. Ook kregen we een tasje van Victor&Rolf met allerlei leuke spulletjes voor tijdens het vliegen.’

image-2014-11-08(4)

We werden heel erg verwend met allemaal lekker eten en we konden drinken wat we wilden.

image-2014-11-08(3)

Ondertussen was ik ontzettend zenuwachtig omdat ik wist dat wanneer we zouden landen ik te horen zou krijgen of ik geslaagd was of niet, ik had namelijk een herexamen wiskunde gedaan en mijn ouders zouden de uitslag te horen krijgen terwijl ik in het vliegtuig zat. Toen we eindelijk waren geland zette ik mijn telefoon weer aan en daar kwam het langverwachte SMSje: ik was geslaagd! Renske en ik sprongen en gilden door het vliegtuig en iedereen keek ons aan alsof we gestoord waren, de stewardess kwam naar ons toe om te vragen wat er aan de hand was en deed vervolgens vrolijk met ons mee.

We werden opgehaald door Agustina en haar vader Adriën, gelukkig stonden ze er en waren ze op tijd want we waren heel erg moe. Eenmaal thuis werden we helemaal in de watten gelegd met lekker eten en drinken, en hebben we onze cadeautjes gegeven en daarna zijn we lekker gaan slapen. Op onderstaande foto zie je Agustina.

image-2014-11-08(5)

De volgende dagen hebben we doorgebracht in Buenos Aires om onze reis te plannen en de bustickets te regelen, ook hebben we oude vrienden van de uitwisseling weer bezocht en gewoon gezellig in de stad rondgelopen.

image-2014-11-08(6)

Nu begon onze rondreis pas echt!

Onderweg keken we onze ogen uit, prachtige landschappen die per uur veranderden en vooral de leegte van de landschappen was indrukwekkend omdat je gewend bent overal wel huizen of gebouwen te zien.

image-2014-11-08(7)

image-2014-11-08(8)

Onze eerste stop was Bariloche! Na een vermoeiende busreis van 24 uur, (we hadden 2.500 km afgelegd) kwamen we aan in een ijskoud gebied met ladingen sneeuw, ijs en meren. Het uitzicht was overal prachtig. Agustina was met het vliegtuig naar Bariloche gevlogen en kwam ons daar ophalen waarna ze ons vervolgens naar het huis van haar oma bracht, ons komende logeer adresje. Het was super primitief, ze kennen in dat gebied geen CV dus we moesten het doen met een haardvuurtje dat het hele huis moest verwarmen brrrr… het was heel fijn dat we bij haar oma konden verblijven, zo maak je de cultuur daar echt goed mee, niet alleen het typisch Argentijnse eten maar ook de hele sfeer er om heen.

image-2014-11-08(13)

image-2014-11-08(9)

Toen we een nachtje hadden geslapen zijn we de berg ‘Cerro Otto’ op gegaan met een lift, de hoogste berg in het dorp waar je een mooie ‘panoramic view’ had. Ze hadden boven op de berg een huisje waar we lekkere warme chocolademelk hebben gedronken om even op te warmen (het was toen ongeveer -20 graden), vervolgens zijn we weer naar beneden gegaan en hebben we rondgelopen in het dorp.

image-2014-11-08(10)

image-2014-11-08(12)

image-2014-11-08(14)

Ook zijn we naar Villa Angostura geweest, een plek met prachtige meren. Schijnt volgens Agustina vooral in de zomer geweldig te zijn!

image-2014-11-08(17)

image-2014-11-08(18)

Wat kunnen Argentijnen lekker koken! ‘S avonds gingen we bij tante Tia eten, ze had zalmforel voor ons gemaakt met zoete aardappel en salade.

image-2014-11-08(19)

Bariloche komt een beetje zwitsers over, ze hebben er in het centrum ook overal chocolade winkeltjes we kwijlden een beetje weg voor de etalages vol chocola, het was alleen echt overpriced, het was dan ook een vrij toeristisch ski-gebied.

Agustina bleef in Bariloche om vakantie te houden en wij gingen door met onze reis.

Volgende stop!

Na weer een lange busreis kwamen we aan in Puerto Madryn waar we al een hostel hadden geboekt,

We zouden worden opgewacht door een man van het hostel met een bordje met onze naam, maar op z’n Argentijns was er natuurlijk niemand. We zijn naar de tourist office gelopen en hebben daar naar het hostel laten bellen omdat onze whale whatching om 8 uur al zou beginnen, gelukkig kwamen ze ons meteen ophalen en hadden we nog even tijd om te ontbijten in het hostel’

Meteen door naar de walvissen! We werden opgehaald door Hugo in een landrover, een gezellig dikke man met rasta haar die ons meteen heel erg welkom liet voelen. Er zaten ook al andere mensen in de auto die met ons de dag zouden doorbrengen.

We zijn doorgereden naar Puerto Pyramides waar we een leuk pakkie aangehesen kregen omdat het zo ontzettend koud was. We moesten even wachten en toen mochten we op de boot! Dit was een van de gaafste dingen dingen die we hebben gedaan, de walvissen kwamen zó dichtbij, je kon ze bijna aanraken! Maar dat mocht niet omdat je anders hun natuurlijke habitat zou verstoren. Walvissen zijn hele sociale dieren en ze vonden het daarom ook leuk om even met ons te komen ‘kletsen’ en te poseren waardoor wij hele mooie plaatjes hebben kunnen schieten.

image-2014-11-08(22)

image-2014-11-08(21)

image-2014-11-08(20)

Eenmaal terug op het land hadden we met Hugo en de groep nog een ‘safari’ gepland staan.

‘We hebben uren door het landschap gereden we stopten bij hele mooie plekjes of bijzondere dieren dat waren er behoorlijk wat! We hebben behalve heel veel schapen, lama’s, mara’s, capubara’s, gordeldieren, struisvolgels, verdwaalde pinguins, zeeolifanten, zeeleeuwen en flamingo’s gezien, als ik niks ben vergeten.’

Tijdens de safari dronken we mate, een typisch Argentijns drankje. Ik vind het persoonlijk naar tabak smaken, maar de Argentijnen zijn er dol op!

image-2014-11-08(23)

image-2014-11-08(24)

image-2014-11-08(25)

image-2014-11-08(26)

image-2014-11-08(27)

image-2014-11-08(28)

image-2014-11-08(29)

We werden teruggebracht naar het hostel en daarna hebben we lekker bij een Mexicaans restaurant gegeten.

De laatste dag in Puerto Madryn hebben we een strandwandeling gemaakt, het was namelijk heel lekker weer, en zijn we nog even door het dorp gelopen.

‘S avonds hebben we de bus weer teruggepakt naar Buenos Aires. De bus kwam naar niet .. dus we hebben voor ons gevoel uren op het station doorgebracht zonder überhaupt te weten of de bus nog wel zou komen. Gelukkig kwam de bus uiteindelijk wel en kwamen we na een lange busreis weer aan in Buenos Aires.

Daar hadden we een dagje tussendoor gepland om bij te komen, en onze verhalen aan de ouders van Agustina te vertellen.

Onze reis naar het zuiden was nu afgerond, op naar het noorden!

Onze eerstvolgende stop was Salta, het was daar ongeveer 30 graden, enorm verschil met de -22 graden in Bariloche. We vonden het niet heel erg dat we nu wel lekker weer hadden en we gingen er daarom op uit!

We gingen paardrijden door de bergen, ik was zó bang.

‘we klommen op onze paardjes en reden de bergen in, langs hele smalle paadjes klommen we omhoog, ik begon me al iets meer te ontspannen en te genieten van de prachtige natuur totdat mijn paard ergens water zag, als een gek stormde hij op het beekje af en ik begon aan de teugels te sjorren maar het was tevergeefs. Boven de beek hingen allemaal dikke takken waar mijn paard onderdoor kon maar ik niet. Mijn paard liep maar door terwijl ik aan een tak bleef hangen bang dat ik in de beek zou vallen. Ik zat nog half op het achterste stukje kont van het paard om hulp te roepen, gelukkig kwam de gaucho er als een speer aan en werd ik weer op het rechte pad gebracht.’

Renske kon al heel goed paardrijden dus voor haar was het echt geweldig, ze heeft me ook keihard uitgelachen en dat was eigenlijk wel terecht hahahah.

We hebben daarna nog door de open vlakte gerend en dat leverde deze mooie plaatjes op:

image-2014-11-08(33)

image-2014-11-08(32)

image-2014-11-08(31)

‘Eenmaal terug op de ranch stonden er grote schalen met salade, tomaten, ui wortel rodekool gekookte aardappels en zoete aardappels en werden van de assado dikke stukken vers vlees en chorizo afgesleept.’

image-2014-11-08(34)

image-2014-11-08(35)

We hebben ook nog geprobeerd om lasso te werpen, maar dat was helaas niet zo’n succes. Gelukkig hebben we nog wel een leuke foto met de gaucho kunnen maken. De cactussen die ze er hadden waren trouwens enorm! Op de foto hieronder kan je mij met de cactus vergelijken.

image-2014-11-08(37)

image-2014-11-08(36)

We hebben heel gezellig en ontzettend lekker gegeten en werden weer teruggebracht naar ons hostel.

De volgende dag hebben we een berg beklommen die een mooie overview van Salta zou geven, we hebben 1021 traptreden beklommen en waren echt kapot, mede door de warmte. We zijn dus lekker met de lift weer terug naar benden gegaan. Het uitzicht was trouwens wel heel gaaf, je kon zien hoe de stad in blokken was opgedeeld. Als je in Argentinië de weg vraagt zeggen ze bijvoorbeeld ook niet hier naar links of hier naar rechts maar ze zeggen het is 12 blokken lopen.

image-2014-11-08(42)

Volgende dag pakten we de bus naar Juyjuy, we zijn hier over de markt gelopen maar er was daar heel veel armoede waardoor we ons niet heel erg veilig voelden. We hebben daarom een andere bus naar Purmamarca gepakt, dit was een heel klein gehucht ergens tussen de bergen. Purmamarca staat bekend om de 7-kleurige berg die is opgebouwd uit allerlei verschillende lagen sediment. Heel mooi om te zien. Ook hadden ze er een markt waar je van alles en nog wat kon krijgen op het gebied van kleding en streekproducten, hier hebben we souvenirtjes ingeslagen. Dit was echt heel leuk.

image-2014-11-08(38)

image-2014-11-08(39)

image-2014-11-08(40)

image-2014-11-08(41)

We gingen weer terug naar Salta en kwamen rond 22:00 uur weer aan in ons hostel waar we meteen gingen slapen omdat we de volgende dag heel vroeg zouden worden opgehaald om te gaan raften!

‘De boot werd in het water geduwd en we konden instappen, onze tocht over de red canyon river was begonnen! We hebben onbeschrijfelijk veel mooie dingen gezien, de torenhoge bergen naast ons, condors die boven ons hoofd cirkelden en een geweldig mooie flora en fauna’

De volgende dag vertrokken we richting Corrientes, omdat er geen rechtstreekse bus tussen Salta en Missiones (Iguazu) was.

We zouden een nachtje doorbrengen in een hostel daar, Renske ging even slapen en ik heb de stad verkend. Toen Renske wakker was zijn we samen de stad nog even in gegaan en hebben we  geluncht en ijs gegeten (sidefact: ze hebben echt heel lekker ijs in argentinie, en de minimale hoeveelheid die je kan bestellen is een kwart liter, dit vonden wij natuurlijk niet zo erg …)

‘ S avonds hebben we de bus naar Puerto Iguazu gepakt, ‘ s ochtends kwamen we aan en we hebben even ons gesetteld in ons hostel en de eigenaresse om informatie gevraagd. Ze raadde ons aan om de eerste dag naar de Braziliaanse kant en de volgende dag naar de Argentijnse kant te gaan in verband met het weer .

Aan de Braziliaans kant heb je een panorama view over de watervallen en in Argentinië loop je er als het ware doorheen.

Het was echt heel erg mooi en ook leuk om even een dagje in Brazilië te zijn. We hebben heel veel foto’s gemaakt.

Aan de Argentijnse kant was er de mogelijkheid om met een boot door de watervallen heen te gaan, en dat hebben wij als avonturiers natuurlijk gedaan! Een ontzettend gave, en kleddernatte ervaring.

image-2014-11-08(43)

image-2014-11-08(44)

image-2014-11-08(45)

image-2014-11-08(46)

image-2014-11-08(47)

image-2014-11-08(48)

image-2014-11-08(51)

image-2014-11-08(52)

We zijn de laatste dag in Iguazu naar een dieren opvang geweest, omdat er in dit gebied ontzettend veel tropische dieren zitten, zitten er ook natuurlijk ook zieke dieren tussen. Deze opvang haalt de zieke dieren uit de natuur en zorgt voor deze dieren totdat ze weer zijn opgeknapt en laat ze dan weer vrij.

Voor ons de ultieme gelegenheid om deze dieren in het echt, maar wel achter gaas, te bewonderen!

We werden met een soort jeep de jungle ingereden waar de dieren verbleven, heel leuk om te zien!

image-2014-11-08(53)

image-2014-11-08(54)

image-2014-11-08(55)

Oké, deze foto is misschien niet heel scherp, maar ik wilde hem perse delen. Ze hadden een hele kooi vol angry birds, hoe gaaf?!

We gingen de volgende dag terug naar Buenos Aires en daar werden we weer opgevangen door de ouders van Agustina (Agustina zelf was nog in Bariloche)
In Buenos Aires hebben de ouders van Agustina ons de laatste dagen mee op stap genomen naar onder andere een casino in Parlemo en Techonopolis, een nationaal park waar de Argentijnen heel trots op zijn. Dit was wel leuk om een keertje te zien.

image-2014-11-08(56)

Al met al hebben we een geweldige reis gehad, we hebben zoveel moois kunnen zien en zoveel geluk gehad met alle gastvrijheid door de familie van Agustina.

Het fijne aan Argentinië is dat je zo ontzettend veel verschillende soorten landschappen hebt, en je kan je heel makkelijk verplaatsen door middel van bussen. Ook zijn de mensen allemaal heel vriendelijk en ontvangen je met open armen. Als je van vlees houdt dan is Argentinië ook een must, ik als niet-vleesliefhebber vond het vlees daar zelfs heel lekker! Ook voor de flora en fauna kan je daar goed terecht, het is echt prachtig!