Food&Drinks

Shake van de week #13 – Triple berry

9 december 2014

Het is weer dinsdag! Dat betekend weer een shake van de week, ik heb weer een shake met drie laagjes op het menu staan, heel simpel, super lekker en gezond. Als je een keer iets representatiefs op tafel wil zetten zonder dat het veel werk kost is dit ook perfect, want geef toe, het ziet er best goed uit toch?

image-2014-12-09(9)

Wat zit erin?

De ingrediënten voor 2 shakes zijn:

1 doosjes bevroren fruit blauwe bessen en frambozen (zie onderstaande foto)
1 banaan
1 eetlepel agavesiroop
1 bak magere kwark

Het is van belang dat je bevroren fruit gebruikt, zo kan je de laagjes makkelijk opbouwen zonder dat de lagen door elkaar vloeien. Ik heb zelf nog een extra banaan gebruikt om de shakes te versieren, maar dit hoef je natuurlijk niet te doen.

image-2014-12-09

Dit is het doosje bevroren fruit dat ik gebruik.

image-2014-12-09(1)

Hoe bouw je de laagjes op?

Haal de frambozen en bramen uit elkaar en stop ze in verschillende schaaltjes, we gaan eerst aan de slag met de blauwe bessen.

Het onderste laagje

Doe alle blauwe bessen in de blender samen met 3 eetlepels kwark, een halve banaan en een halve eetlepel agave siroop, blend dit totdat er geen stukjes meer in zitten. Het kan iets langer duren voordat alles geblend is omdat het fruit bevroren is.

image-2014-12-09(2)

Schenk je eerste laagje in een glas, vul het glas ongeveer voor 1/3 met je blauwe bessen mengsel

Het middelste laagje

Het tweede laagje is heel makkelijk, het enige wat je doet is een paar scheppen magere kwark boven op je eerste laagje totdat je glas voor 2/3 gevuld is. Doe dit wel voorzichtig want je wil dat je laagjes er mooi uit komen te zien.

Het bovenste laagje

Het derde laagje is eigenlijk hetzelfde als het eerste laagje maar dan met frambozen, zorg dat je je blender goed hebt omgespoeld, doe de frambozen, de kwark, de andere helft van de banaan en een halve eetlepel agave siroop in de blender, mix dit totdat er geen stukjes meer in zitten.

De laatste stap is ook makkelijk, het is eigenlijk allemaal heel makkelijk :). Je schenkt je laatste laagje in het glas totdat het helemaal gevuld is.

Het komt er ongeveer zo uit te zien:

image-2014-12-09(8)

Ik heb mijn shakes nog versierd met banaan, maar dit kan je natuurlijk ook achterwege laten.

image-2014-12-09(7)

Waarom is deze shake gezond?

Blauwe bessen zitten bomvol anti-oxidanten en bevorderen de collageen productie. Antioxidanten vangen vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven  aan cellen en weefsels. Zo kunnen antioxidanten helpen tegen deze beschadiging en daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.Collageen zorgt voor de flexibiliteit van de huid, genoeg bosbessen eten helpt dus tegen huidveroudering!

Frambozen zitten vol met vitamine C, maar ook met de vitamines B2 en B6. Verder bevatten frambozen ook heel veel anti-oxidanten die de vrije radicalen tegengaan. Vitamine C of ascorbinezuur is de bekendste vitamine. Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Vitamine B2 of riboflavine is nodig voor de energievoorziening van het lichaam. Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, de afbraak en opbouw van aminozuren, waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, bloedaanmaak, het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

Kwark is een bron van eiwitten, het helpt je spieren te herstellen en is goed voor je botten! Ook heeft magere kwark een laag vetpercentage, dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen!

image-2014-12-09(6)

Ben je van plan om deze shake te gaan maken?

Zet hem dan op instagram en tag: @xbeautypolice

Liefs,

Marloes

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply