Beauty

Sweet Dreams!

25 oktober 2014

De klok wordt vannacht weer een uur verzet, heerlijk een uur meer slaap, maar is dat eigenlijk wel zo lekker?

Een uurtje meer slaap, extra vroeg naar bed vanavond of powernappen. Door alle stress van de laatste tijd doet iedereen dit de laatste tijd wel. Maar hoe zit het nou met al dat geslaap?

Vandaag heb ik een aantal fabels en feiten voor jullie opgezocht over slapen zodat we voortaan misschien iets bewuster een oogje dicht doen.

*Een mens heeft acht uur slaap per nacht nodig*

Dit is puur een gemiddelde, misschien ook wel algemeen bekend maar wat wel bewezen is, is dat iemand tussen 17 en 25 een stuk minder slaap nodig heeft dan de andere leeftijden, studenten hebben ook overal mazzel mee! Blijf zelf gewoon goed luisteren naar je lichaam wanneer je moe bent.

Slaap1

Het belangrijkste over het aantal uren slaap per nacht is dat er ritme in zit, als je elke nacht 9 uur slaapt, ben je waarschijnlijk vermoeider dan die ene vriendin die minstens twee uur later dan jij naar bed gaat als jullie samen zijn gaan stappen.

*Een powernapp moet niet langer dan twintig minuten duren*

Een Powernapp is erg goed voor je gezondheid. Een dutje van 5 minuten is al goed voor lichaam en geest. Het klopt inderdaad dat een Powernapp niet langer moet duren dan een half uur, volgens Amerikaanse slaapdeskundigen heeft dit dan een negatief effect op je nachtelijk slaapritme en daarnaast wordt je dan ook duf wakker omdat je dan in je diepe slaap komt. Als je duf wakker wordt is het opstarten veel langzamer en voel je de power van de Powernapp dus niet.

Een Powernapp haalt je slaap tekort niet in! Dus nee, niet meer de stad in tot laat en morgen na je college maar een Powernapp om het in te halen. It won’t work

Slaap2

Het is wel belangrijk om je Powernapp goed te doen. Het beste is het om het dagelijks te doen en dan ook in dezelfde ruimte in hetzelfde bed of op dezelfde bank. Zo gaat je lichaam de situatie associëren met slaap en heeft de napp een beter effect. Ook is het belangrijk om echt rust te hebben. Geen telefoon, geen beautypolice.nl en geen muziek aan. Een verstoorde napp doet het hele effect teniet.

*Uitslapen laat je wakker worden wanneer je genoeg slaap hebt gehad*

Een test: een groep testpersonen heeft twee weekenden elke dag op een bepaald moment van de dag moeten aangeven hoe opgewekt ze zich voelden.

Het ene weekend hadden ze de wekker gezet na 7,5 uur slaap en het andere weekend mochten ze uitslapen en werden ze wakker na 10 uur slaap.

Ze voelden zich na 7,5 uur slaap veel opgewekter dan na 10 uur slaap. Het feit dat je aan het uitslapen bent komt omdat je niet in je ritme zit, niet om je slaap in te halen. Daarom is een ritme erg belangrijk. Ken je dat, dat je wel is wakker wordt vlak voor je wekker? Dan zit je goed in je ritme en ben je ook gewoon opgewekt als je in de ochtend je bed uit moet.

*Straling door telefoon naast je in bed is slecht voor de gezondheid*

Wie heeft je telefoon nou niet meer bij zich in bed? Nog even iedereen welterusten zeggen op Whatsapp, facebook en Instagram en daarna nog even de laatste Snapchat selfie, dit is welterusten in 2014. Maar wat heeft die telefoon onder je kussen nou voor effect op je lichaam?

Volgens onderzoeken van een bepaalde universiteit heeft het geen effect op je gezondheid maar kan het wel je slaap verstoren en neem je lang niet zoveel nachtrust op als dat je telefoon of een ander mobiel apparaat op een afstand aan de andere kant van je kamer ligt. Waarom dan? vraag je je nu af. Nou, de straling zorgt er voor dat het langer duurt voordat je in je diepe slaap komt en duurt de diepe slaap korter, toch niet helemaal zoals het hoort.

slaap3

Ook zorgt het licht dat van je telefoonscherm af komt er voor dat je uit je slaapritme gaat. Je blijft door het felle licht langer alert en je hersenen blijven actief van al die berichtjes en selfies, terwijl je eigenlijk hoort te ontspannen. Probeer dus je telefoon ver van je bed vandaan te houden en zet een normale wekker!

Sweet dreams lieve lezers!

Liefs,

Marloes

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply