Food&Drinks

Update | #Nosugarchallenge

10 oktober 2015
Update1

Precies 10 dagen geleden begon ik de #nosugarchallenge met als doel om bewuster te worden van de hoeveelheid toegevoegde suikers in allerlei producten en om te kijken of het mijden van deze suikers een merkbaar effect op mijn lichaam zou hebben. Omdat de tijd vliegt en er alweer 10 dagen voorbij zijn is het de hoogste tijd voor een update dacht ik zo!

Hoe zijn de eerste 10 dagen verlopen?

Eigenlijk zonder al te veel moeite. Ik at de laatste tijd heel slecht (in de zin van: veel toegevoegde suikers) en daarom vond ik het tijd voor een radicale verandering. Omdat ik me al op deze verandering had ingesteld ging het prima.
Wel was het erg lastig dat ik 3 en 4 oktober het algemene ledenweekend van mijn studievereniging had. Er waren boodschappen gedaan door het bestuur maar om het goedkoop te houden zaten bijna overal suikers in verwerkt (suiker is een hele goedkope grondstof en zit daarom meestal wel in goedkope producten verwerkt). Gelukkig had ik hier rekening mee gehouden en met mijn zelf meegebrachte bananenbrood, pak rijstwafels en een pak havermout kwam ik behoorlijk ver.

Zijn er dingen waar je tegen aan bent gelopen?

Ja, even snel iets uit de supermarkt halen is er niet meer bij. Overal zit suiker in, vleeswaren, (het meeste) brood en bijna alles wat voorverpakt is. Je moet echt back to basics en alles zelf van verse producten maken, dit kost heel veel tijd en geduld. De zondag dat ik bijvoorbeeld terug kwam van het algemene ledenweekend was ik zó enorm moe en ik moest nog voor mezelf koken. Mijn laatste beetje energie heb ik toen bij elkaar gesprokkeld en ik heb een soep weten te maken van geroosterde paprika en tomaat, wat gelukkig wel heel erg lekker was.

Je bent nu op 1/3e deel van de challenge, merk je lichamelijk al verschil?

Lichamelijk merk ik nog geen verschil. Ik heb momenten dat ik echt een suiker-dip heb maar dan eet ik een banaan of wat druiven en dan voel ik me weer prima. Ik ben ook niet moe of chagrijnig geweest gelukkig.
Verder ben ik niet afgevallen (wat overigens ook totaal niet mijn doel is deze challenge) en heb ik ook nog niet het gevoel dat ik beter in mijn vel zit. Wel één kleine lichamelijke verandering: mijn huid is beter geworden, de laatste tijd was mijn huid heel erg onrustig en ik zie daar zeker wel verbetering in komen.

Ik hoop dat er meer lichamelijk wel merkbare veranderingen gaan optreden, anders heb ik naar mijn idee al deze moeite voor niets gedaan. Het is namelijk super ongezellig om aan de no sugar challenge mee te doen omdat je overal nee tegen moet zeggen en eten en drinken toch wel echt een sociaal ding is.

Het voordeel is wel dat ik veel meer aan het experimenteren ben in de keuken, er komen ook nog een aantal lekkere recepten aan! Ik probeer veel te koken met seizoensgroenten en werk veel met fruit, zaden en noten.

Tot zover de eerste update! Natuurlijk ben ik ‘nog maar’ 10 dagen bezig en misschien is dat de reden dat er nog niet zo heel veel voortgang in zit. Laten we het hopen! Ik houd je in ieder geval op de hoogte, over 10 dagen weer een update!

Wat vind jij van de #nosugarchallenge?

Liefs,

Marloes

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Kim 10 oktober 2015 at 18:39

    Goed bezig lieverd! Ben benieuwd hoe je je aan het einde van de challenge voelt 🙂

    Leuke blog trouwens

    Liefs Kim

  • Leave a Reply